full screen header

Hur fotar man stjärnor?



Bländare f/1.8 - Slutartid 8 sekunder - iso 3200

Wow vilka magiska bilder! Hur gör man för att få så tydliga stjärnor? Är det slutartiden som behöver vara lång? (Har nada koll men vill gärna lära mig mer) :) - @mariateresia

Tack så jättemycket Maria! Superkul att du och ni andra som kommenterade så fint på dessa bilder, blir så himla glad. Tycker det är jättekul att du vill lära dig mer om astrofoto, ska försöka dela med mig av allt som jag kan.

För att få stjärnorna på bild på behöver en vara på en väldigt mörk plats, helst inga lampor eller måne med på bilderna eftersom de är så mycket ljusare än vad själva stjärnorna är. Du behöver en kamera som klarar ganska hög iso, närmare 2000 brukar jag fotografera på för att slippa röresleoskärpan på stjärnorna (har man för lång slutartid så kommer en se att de rört på sig), stativ är jätteviktigt!! Sen som du nämner, man behöver en jättelång slutartid eftersom stjärnorna är så pass ljusa. Upp till flera sekunder kan en behöva. Och bländare, desto större bländare du har (längre siffra (2.8?) är jättebra!


 

Dessa bilder är fotograferade med Canon 5d mark ii och ett Canon 50mm 1.8 som är ett av Canons billigaste objektiv. Rekommenderar verkligen till alla eftersom det passar till så många tillfällen. Inställningarna jag använder var bländare f1.8, så släpper objektivet in så mycket ljus som den klarar av. Slutartid på 8 sekunder, lagom för att slippar rörelseoskärpan som kan bli av stjärnorna och en iso på 3200. Utöver dessa inställningar så använde jag även stativ och sedan redigering i camera raw.

 
 
astrofoto astrologi fototips
0 kommentarer